%0 Journal Article %T بررسی تأثیر تبلیغات بر احتمال پذیرش بیمه توسط باغداران پسته کار استان کرمان (رویکرد رگرسیون لاجیت) %J علوم و فناوری پسته %I پژوهشکده پسته کشور- دانشگاه ولی عصر رفسنجان %Z 2538-3094 %A شهیکی تاش, محمدنبی %A یزدانی, فهیمه %A قلی پور, اسمعیل %D 2018 %\ 05/20/2018 %V 1 %N 1 %P 58-68 %! بررسی تأثیر تبلیغات بر احتمال پذیرش بیمه توسط باغداران پسته کار استان کرمان (رویکرد رگرسیون لاجیت) %K بیمه محصولات کشاورزی %K پسته %K رگرسیون دوتایی لاجیت %K شهرستان سیرجان %R %X فعالیت های بخش کشاورزی را می‎توان به عنوان یکی از فعالیت های پرمخاطره در فرایند تولید کالا دانست زیرا در فعالیت‌های کشاورزی انواع مخاطرات طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و عمدی دست به دست هم داده و مجموعه شکننده و آسیب‌پذیری را برای تولیدکنندگان در این بخش فراهم می‌آورند. از این روی، بیمه می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای توسعه و کاهش ریسک در بخش کشاورزی باشد. در این تحقیق پیمایشی به بررسی نقش تبلیغاتی روزنامه، تلویزیون، رادیو، مجلات، کارشناسان کشاورزی و کارشناسان بیمه، دوستان و معتمدان محلی بر بیمه‌پذیری باغداران پسته کار استان کرمان پرداخته شده است. داده‌های مورد نیاز از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده از 175 نفر از باغداران در سال 1390 جمع‌آوری گردیده و برای تحلیل آماری از رگرسیون دوتایی لاجیت استفاده شده است. نتایج نشان داد که از بین عوامل مورد بررسی، دوستان و معتمدان محلی و رادیو تأثیر مثبت و معنادار تبلیغاتی بر پذیرش بیمه دارد و به ترتیب در سطح 5 و 1 درصد معنادار شده‌اند. اثر نهایی متغیر تبلیغات از طریق دوستان و معتمدان محلی و تأثیر آن بر بیمه‌پذیری کشاورز برابر با 8063/0 می‌باشد. این رقم به این معنی است که تبلیغات توسط دوستان و معتمدان محلی سبب افزایش گرایش به پذیرش بیمه توسط کشاورزان می‌شود. همچنین اثر نهایی متغیر تأثیرگذاری تبلیغات از طریق رادیو برابر 148/0 بوده و دارای علامت مثبت است.  %U https://pistachio.vru.ac.ir/article_62727_5f9dc65c142241b78b03aaacd9e2dbef.pdf