TY - JOUR ID - 62740 TI - بررسی عوامل موثر بر مصرف در بازار داخلی پسته ایران JO - علوم و فناوری پسته JA - JPST LA - fa SN - 2538-3094 AU - صداقت, رضا AD - موسسه تحقیقات علوم باغبانی، پژوهشکده پسته Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 2 IS - 3 SP - 116 EP - 93 KW - اسانس بازار داخلی KW - پسته KW - محصول جانشین KW - محصول مکمل DO - N2 - تحقیق حاضر به بررسی مصرف داخلی پسته و راهکارهای مدیریتی توسعه این بازار پرداخت. عوامل مؤثر بر مصرف پسته با استفاده از فرم مناسب تابعی برآورد شده و با استفاده از ضریب همبستگی و آنالیز واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرف کنندگان پسته در استان کرمان و تهران می‌باشد. داده‌های این تحقیق از 480 عضو نمونه، از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسش‎نامه از مصرف کنندگان پسته، با به‎کارگیری روش نمونه‌گیری تصادفی ساده طی سال‎های 1392 و 1393 جمع آوری گردید. نتایج نشان داد که میانگین قیمت فروش انواع پسته، آشنایی با ارقام مختلف و درجه و کیفیت آن‎ها، هزینه خانوار، بسته بندی و قیمت محصولات جانشین از مهم‎ترین عوامل مؤثر بر مصرف در بازار داخلی پسته می‎باشند. ضریب همبستگی محاسبه شده بین مصرف سرانه پسته با سایر متغیرهای تحقیق مثبت است که خود نشان از روند مثبت افزایش مصرف در بازار داخلی می‎باشد. برای استان کرمان قدر مطلق کشش قیمتی محاسبه شده برای پسته برشته و شور، خلال و پودر پسته، قاووت پسته و آجیل پسته مؤید با کشش بودن و یا لوکس بودن این محصولات می‎باشد. برای استان تهران قدر مطلق کشش قیمتی محاسبه شده برای انواع پسته و فراورده‎های آن و کالاهای جانشین و مکمل مؤید با کشش بودن و یا لوکس بودن این محصولات برای مصرف کنندگان می‎باشد. UR - https://pistachio.vru.ac.ir/article_62740.html L1 - https://pistachio.vru.ac.ir/article_62740_660c3e58c1a82efddbab2ae6ffff6ee5.pdf ER -