%0 Journal Article %T بررسی عوامل موثر بر مصرف در بازار داخلی پسته ایران %J علوم و فناوری پسته %I پژوهشکده پسته کشور- دانشگاه ولی عصر رفسنجان %Z 2538-3094 %A صداقت, رضا %D 2018 %\ 05/20/2018 %V 2 %N 3 %P 116-93 %! بررسی عوامل موثر بر مصرف در بازار داخلی پسته ایران %K اسانس بازار داخلی %K پسته %K محصول جانشین %K محصول مکمل %R %X تحقیق حاضر به بررسی مصرف داخلی پسته و راهکارهای مدیریتی توسعه این بازار پرداخت. عوامل مؤثر بر مصرف پسته با استفاده از فرم مناسب تابعی برآورد شده و با استفاده از ضریب همبستگی و آنالیز واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرف کنندگان پسته در استان کرمان و تهران می‌باشد. داده‌های این تحقیق از 480 عضو نمونه، از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسش‎نامه از مصرف کنندگان پسته، با به‎کارگیری روش نمونه‌گیری تصادفی ساده طی سال‎های 1392 و 1393 جمع آوری گردید. نتایج نشان داد که میانگین قیمت فروش انواع پسته، آشنایی با ارقام مختلف و درجه و کیفیت آن‎ها، هزینه خانوار، بسته بندی و قیمت محصولات جانشین از مهم‎ترین عوامل مؤثر بر مصرف در بازار داخلی پسته می‎باشند. ضریب همبستگی محاسبه شده بین مصرف سرانه پسته با سایر متغیرهای تحقیق مثبت است که خود نشان از روند مثبت افزایش مصرف در بازار داخلی می‎باشد. برای استان کرمان قدر مطلق کشش قیمتی محاسبه شده برای پسته برشته و شور، خلال و پودر پسته، قاووت پسته و آجیل پسته مؤید با کشش بودن و یا لوکس بودن این محصولات می‎باشد. برای استان تهران قدر مطلق کشش قیمتی محاسبه شده برای انواع پسته و فراورده‎های آن و کالاهای جانشین و مکمل مؤید با کشش بودن و یا لوکس بودن این محصولات برای مصرف کنندگان می‎باشد. %U https://pistachio.vru.ac.ir/article_62740_660c3e58c1a82efddbab2ae6ffff6ee5.pdf